3 דברים שאפשר לעשות בחוץ בחודש ניסן – חודש האביב

האביב מגיע, הכל ירוק וצבעוני, מצייץ וריחני. באתר שלנו יש לא מעט פעילויות שניתן לעשות בחוץ, ליד הבית ובשכונה, תמיד ובמיוחד בימים אלה. נוסיף כאן כמה דברים המיוחדים לעונה זו של השנה.

שלוש תצפיות שאפשר לעשות עכשיו ממש ליד הבית:

1. להתבונן בקינון וגידול גוזלים

נסו לגלות גוזלים בקן לפי ציוץ הציפורים (ציוצי רעב). נסו לצפות בציפורים שנושאות מזון במקור. מעקב אחרי ציפור כזאת יכול להוביל אתכם אל הקן. כשהגוזלים כבר גדולים מדי, תוכלו לראות הורים מאכילים את הגוזלים מחוץ לקן. קיני ציפורים מעניינים גם כשסיימו את תפקידם והם עומדים ריקים. יש כל כך הרבה סוגים! הרבה מידע מעניין בנושא תמצאו באתר aboutisrael

ציפור מאכילה גוזלים
מקור: pixabay

2. ללוות שדה קוצים בתהליך קיוץ

שמתם לב לקשר הלשוני בין המילה קוץ למילה קיץ?

הקוץ מתחיל את חייו ירוק ורך. רק כשמזג האוויר מתחלף והקיץ מתקרב, הקוצים נעשים קשיחים. אפשר לבחור צמח של אחד מקוצי הבר, לבקר אותו אחת לכמה ימים ולעקוב אחרי השינויים העוברים עליו. מומלץ לתעד את התהליך בצילום. בסוף אפשר להכין סדרת תמונות יפה.

ברקן סורי. צילום: אסתר ענבר, ויקימדיה

3. ללוות פרחים נובלים ויצירת פירות וזרעים

עוד תהליך מרתק שמתרחש עכשיו הוא נבילת הפרח והתפתחות של פרי המכיל זרעים.

ביציאה היומית (או פעמיים בשבוע), עקבו אחרי פרחים נבחרים. זהו את מרכז הפרח ועקבו אחרי הצמיחה המתרחשת בו. במשך הזמן יתפתח פרי במה שהיה מרכז הפרח. איזה פרי? תלוי בסוג הצמח!

שימו לב: כשאומרים "פרי", אנחנו מייד חושבים: "תפוח" או משהו דומה. אבל ההגדרה של פרי היא "אמצעי להפצת זרעים". החלק בצמח שמכיל בתוכו זרעים הוא פרי. לכן מלפפון, למשל, הוא פרי! יש עוד הרבה סוגים של פירות:

  • תרמיל – מיכל ארוך המכיל כמה זרעים כמו לאפונה
  • ענבה – פרי עסיסי כמו העינב
  • לקט – קופסה המכילה זרעים, כמו  בפרג
  • בית גלעין, כמו באפרסק
  • וצורות אחרות…

לפירות יש הרבה צורות. וכן, לא כל פרי ראוי למאכל!

עוד הסבר קטן: בעונת הפריחה התרחש בפרחים תהליך של העברת אבקה (שהיא חלק הרביה הזכרי בפרח) אל השחלה (שהיא, בדיוק כמו אצל בני אדם, איבר הרביה הנקבי). ברוב הפרחים השחלה נמצאת במרכז הפרח. היא החלק העבה שמציץ מעל עלי הכותרת או דווקא מתחתם, בקצה הגבעול. אם תהליך הרביה הצליח, תוך כדי נבילת הפרח ובוודאי לאחר הנבילה, השחלה תתחיל לגדול, להשתנות ולקבל צורת פרי. כשהפרי הצעיר גדול מספיק, אפילו אם הוא עדיין ירוק, נוכל לפתוח אותו  ולמשש את הזרעים הקטנים. לרוב הפרחים יש זרעים ממש קטנים.

תוכלו לקרוא עוד על תהליך התפתחות הפרי באתר של מכון דוידסון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: