עוד 7 דברים שאפשר לעשות בחודש חשוון

בפוסט הקודם הצענו לכם לחפש נבטים, לצפות בעננים ולעקוב אחרי נמלים. הנה עוד כמה פעילויות שאפשר לעשות קרוב לבית בחודש חשוון.

1. "בְּיַם לָבָן"

עכשיו מסתיימת עונת הכותנה. שדות הכותנה לבנים מהפרי שהתבקע וחשף את תוכנו הלבן (ובשפה מדעית: הֶלְקֶט שחשף את סיבי הכותנה). חפשו באזורכם שדה כותנה. אם תצליחו לראות את מכונות הקטיף, הרווחתם. אם פיספסתם, תוכלו אולי לראות את מארזי הכותנה – קוביות או גלילים ענקיים. אם פיספסתם גם אותם, תוכלו למצוא בשדה קצת "לקט" – צמחים שלא נקטפו בשולי השדות. אפשר לאסוף אותם ולגלות את תוכנם.

ענבל ישראל מעניקה לכם מידע ומגוון פעילויות על כותנה ועם כותנה.

2. "נהרות אדירים"? לא… נהרות זעירים – כן

זרימת מי הגשם גורמת לשינויים קטנים בפני השטח. נוצרות תעלות זעירות, "פלגים" ו"נחלים". בחרו שטח אדמה חשוף, צלמו אותו ועקבו אחריו לאורך ימות הגשמים.  פעילות מובנית בנושא סחיפת קרקע

3. "מי פה גר?"

במשך כל השנה, ובמיוחד אחרי הגשם, עולות על פני האדמה גבשושיות של אדמה חפורה. הגבשושיות האלה מלמדות אותנו שמישהו גר מתחת לפני האדמה, חופר בה ואת האדמה שחפר הוא מוציא אל פני השטח. מי זה? יש הרבה אפשרויות! לאחר הגשם אתם יכולים  להסיר את גבשושיות העפר ולגלות את המתחפרים תחתיהן. שימו לב! יש לעשות זאת בזהירות באמצעות כלי חפירה ולא בידיים – חלק מהמתחפרים הם עוקצניים, כמו צרעות ועקרבים.

4. מתחילה עונת מסיק הזיתים

כמעט בכל גינון עירוני יש גם עצי זית. נסו למצוא עץ זית ולעקוב אחר התפתחות  הפרי. באישור מתאים אתם יכולים למסוק (לקטוף את הזיתים) ולנסות לכבוש אותם או להפיק מהם שמן.

תוכלו למצוא מידע מעניין על הזית באתר משתלת נימפיאה. באתר "חג שמח" תמצאו הנחיות פשוטות לייצור שמן זית בבית.

יש אין סוף מתכונים לכבישת זיתים. די באקראי בחרנו לכם הצעה אחת, מאתר מאקו.

פעילות למתקדמים: נסו לאתר בסביבתכם כרם זיתים, לצפות ולהשתתף במסיק. חפשו היכן יש בית בד בסביבתכם (כיום יש מכונות קטנות להפקת שמן   גם במשקים פרטיים) ובקשו לצפות בתהליך הייצור.

5. תצפית ציפורים בדגש על שמירת טריטוריה

חלק מהציפורים המבקרות אצלנו בחורף שומרות על טריטוריה (מרחיקות מהשטח ציפורים אחרות בנות מינן ). התבוננו  בדרכי שמירת טריטוריה בשל עופות שונים ( השוו, למשל, התנהגות של נחליאלי, דוחל ואדום חזה. הם נפוצים ולכל אחד מהם שיטה שונה).

השיטות לסימון תחומי המחייה מגוונות. יש מיני ציפורים שיעמדו במקום גבוה וישירו. מיני ציפורים אחרות ירוצו בטריטוריה שלהן מצד לצד, או יעופו בין נקודות ציון בגבול השטח וינופפו בזנב. מינים אחרים יעופו בגבולות הטריטוריה במעוף מיוחד. מינים רבים של ציפורים ישלבו בין מספר שיטות.

נושא למחשבה: איזו תועלת יש לציפור מהרחקת בני מינה מהשטח שלה?

6. חזזיות

חזזיות הן ה"משהו הירוק מחוספס" (להבדיל מהטחב, שהוא "משהו ירוק שעיר"…) שמכסה בחורף סלעים גם בטבע וגם בעיר. בחורף החזזיות מוריקות ולאחר מכן גם מצמיחות עמודי פריחה זעירים. חפשו אותן ועקבו אחריהן.

תוכלו למצוא מידע בסיסי ומרתק על חזזיות באתר מכון דוידסון.

פעילות עם חזזיות

7. לשים לב להכנות לגשם

לקראת עונת הגשמים מועצות, עיריות וגם תושבים פרטיים מכינים את הסביבה כדי למנוע נזקים. לדוגמה: איטום  גגות, ניקוי מרזבים, שיפוץ מערכת הניקוז היישובית, גיזום עצים. ומה קורה בסביבתכם?

ככה מתכוננים לחורף בעיריית רחובות     

זאת המלצת עיריית אשדוד לתושבים כיצד להתכונן לחורף

 

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: