מה יש פה בכלל? 6 נקודות מבט חדשות על השכונה המוכרת

בכל יום אנחנו יוצאים מאותו בניין, עוברים באותו שביל וחוצים את אותו כביש.

משעמם? לא בטוח.

בעצם, בטוח שלא משעמם. השאלה היא איך נמצא עניין חדש באותה סביבה מוכרת, שגם אם חלים בה שינויים, הם בדרך כלל איטיים ולא מפתיעים.

המשימה העיקרית היא לבחון את הסביבה בכל פעם בעין חדשה.

מתברר שדווקא כשאנחנו חוזרים לאותו מקום בדיוק בתדירות גבוהה, תמיד יהיו פריטים שלא נשים אליהם לב. תצפית מכוונת יכולה להגדיל את מספר הפריטים שנבחין בהם.

הנה 6 הצעות מעניינות ל"תצפית": 

צמצום טווח הראייה

נתחיל עם ארבע הצעות לתצפית בצמצום טווח הראייה. דווקא צימצום שטח התצפית מאפשר לחדד את ההתבוננות בפרטים שבתוכו

1. נהפוכו

עמדו בפיסוק, התכופפו, וצפה במה שרואים רק דרך הרווח שבין הרגליים שלכם. אילו בעלי חיים, צמחים או עצמים דוממים ראיתם? את התרגיל הזה יכולים לעשות כמה אנשים בו זמנית, ולהשוות בין התגליות השונות.

2. "משקפת"

התבוננו בעולם דרך גליל של נייר מגבת. הקוטר של הגליל קטן, ומחייב אותנו להתמקד במה שנגלה מתוכו.

3. העולם בכפות ידיך

צרו "משפך" מכפות הידיים שלכם. הביטו בעולם דרך המשפך. לאחר מכן הרחיבו את מפתח המשפך. מה נוסף? פעילות זו דומה לפעילות הקודמת, אבל הפעם לא נסתפק במה שרואים דרך המשפך הקטן, אלא מדי פעם נרחיב את התמונה עוד ועוד, כמו ב"זום" של מצלמה.

4. גב אל גב

הפעילות הבאה מיועדת לשני משתתפים. עמדו גב אל גב והתבוננו בסביבה במשך זמן שהוגדר מראש. לאחר מכן הסתובבו, ועמדו זה מול זה, כך שכל אחד יראה את הסביבה שבה צפה המשתתף האחר קודם לכן, אך לא את מה שהוא עצמו צפה בו. נסו לשאול שאלות זיכרון על מה שכל משתתף ראה.

שינוי נקודת המבט

שתי הפעילויות הבאות משנות את נקודת המבט שלנו על העולם. אילו דברים תגלו?

5. "ממבט ציפור"

שבו במקום מסויים, למשל הספסל הקבוע בגינה הציבורית. ציירו את המקום כפי שהוא נראה ממעוף ציפור. אפשר לצייר מהזיכרון ולהשוות למציאות, או להתבונן היטב בסביבה ולצייר תמונה מדוייקת ככל האפשר. שימו לב: הציפור לא רואה גזע עץ, אלא רק צמרת. היא לא רואה מגלשה אלא רק את המסגרת וקו במקום שבו נמצאת המגלשה.

6. "מתחת לכביש"

נסו לשער או לדמיין מה נמצא מתחת לפני השטח, לפי מה שאתם רואים או יודעים על הקיים מעל פני השטח. המובן מאליו הוא שורשים של צמחים, אבל אפשר לחשוב גם על צינורות המים והביוב, על כבלים של חברות הכבלים או על חפירות הרכבת התחתית (במקום שיש כאלה). חשיבה יצירתית ודמיון פורה יכולים לעזור… הפתיעו את עצמכם ותנו לילדים להפתיע אתכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑