יש מה לעשות בחודש שבט

חודש שבט הגיע. הטבע חוגג אחרי גשמי הברכה, וזה זמן נהדר לצאת החוצה ולראות צמחים, בעלי חיים, שלוליות ועוד. וכמובן, לא שכחנו לציין גם את ט"ו בשבט. אז מה יש לעשות בחודש שבט? המון דברים!

1. לשבור מיתוסים

ט"ו בשבט הגיע חג לאילנות! האמנם? לא מדוייק. אז קודם כל כדאי לדון במשמעות המקורית של ט"ו בשבט. אפשר לחקור ברשת, לקרוא בספרים, לשאול מומחים או לקרוא את הפוסט שכתבנו.

ילדה שותלת עץ
צילום: pixabay

2. לסייר בגינה ציבורית

בימינו מקובל היום לטעת גם בט"ו בשבט ובכלל דווקא עצי נוי. אפשר לסייר בגנים ציבוריים ולחקור את התכנון שלהם. לדוגמה, מהם השיקולים אסתטיים בבחירת הצמחייה, וכיצד מתאימים את הגינון לאוכלוסיית היעד.

עצים בפארק רעננה
פארק רעננה בחורף. צילום: יובל מנדלסון דרך פיקיוויקי

3. להתבונן בצמחים חד-שנתיים

בטבע, זה זמן הצמיחה המהירה של צמחים חד שנתיים רבים. על מנת לחוות באמת את הצמיחה, בחרו לכם כמה צמחים, ועקבו אחריהם במשך כל החודש. השתמשו בסרט מידה, ומדדו את גובהו של הצמח אחת לשלושה-ארבעה ימים. למי שצריך גם מטרה "לימודית", זו הזדמנות לפתח מיומנות של בניית גרף.

4. לעקוב אחרי עלי החלמית

מי לא שמע על החלמית (חובייזה), הצמח  שלפי הסיפורים הזין את תושבי ירושלים הנצורה? צמח החלמית צומח בצידי דרכים ברוב חלקי הארץ. מה שמפתיע הוא שעלי הצמח "עוקבים" אחרי מסלול השמש. חפשו אותם ונסו לעקוב אחרי המעקב. האם יש צמחים נוספים שעליהם עוקבים אחרי מסלול השמש?

חלמיות
חלמיות. מקור: Pixabay

5. לצאת לסיור בשוק

ובכל זאת ט"ו בשבט הוא חג הפירות. אז בואו נצא לסיור קטן בשוק, בחנות הירקות השכונתית או בין דוכני הפירות בסופרמרקט הקרוב. המשימה הפעם היא לגלות אילו מהפירות בחנות הם מתוצרת הארץ, ואילו מגיעים אלינו מחו"ל. לפעמים יש מדבקה על הפרי. בחנות ירקות אפשר גם לנסות לשאול את המוכר.

ועוד דבר: שבעת המינים המוזכרים בתורה כולם פירות קיץ. בעונת החורף גם הפירות שהם מתוצרת הארץ אינם פירות ילידיים. מהי ארץ המוצא של הפירות שאנו אוכלים עכשיו?

פירות בשוק מחנה יהודה
פירות בשוק מחנה יהודה. צילום: David King דרך flickr

6. לבקר במשתלה

לכבוד עצי הפרי והעצים בכלל ניתן ללכת לבקר במשתלה אמיתית. לא כזאת שקונה עציצים מוכנים, אלא משתלה שבה מגדלים צמחים כמעט מאפס. אם השתלן ידידותי, אפשר ללמוד ממנו על דרך ההתרבות של עצים שונים: איזה עץ מגדלים מזרעים? איזה עץ מגודל מייחורים, ומה זה בכלל ייחור? איך מעבירים עץ בוגר מהמשתלה לגינה? ואפילו איך מעבירים עץ זית בן אלף שנה ממקומו המקורי למקום אחר?

משתלה
מקור: Pixabay

7.  להכיר פרחים

עונת הפריחה אמנם עדיין לא בשיאה, אבל בכל יום נוספים עוד פרחים לרשימה הצבעונית. דווקא בגלל שמגוון הפרחים אינו גדול, עדיין ניתן להשתלט על המלאי ולנסות להכיר את הפרחים בשמותיהם. תוכלו להיעזר במגדיר צמחיית ישראל ברשת.

פרחים ארצישראליים
מגוון פרחים ארצישראליים. כמה מהם הצלחתם לזהות? וכמה מהם פורחים עכשיו? מקור: ויקיפדיה

8. לצפות בפרחים

בחרו סביבה קרובה שאתם עוברים בה כל יום, רצוי כמה פעמים ביום. לדוגמה: חצר הבית, פיסת ירק מאחורי תחנת האוטובוס או ליד גן הילדים. זהו פרח מסוג אחד או כמה סוגי פרחים, ועקבו אחריהם. באיזו שעה נפתח כל סוג פרח? באיזו שעה הוא נסגר? איזה פרח פורח במשך מספר ימים ואיזה פרח פורח יום אחד בלבד? איזה פרח נשאר פתוח באומץ גם בזמן שיורד עליו גשם, ואיזה פרח נסגר כדי לשמור על אבקנים יבשים? אפשר ללוות את התצפית בצילומים ולערוך אלבום תצפית.

צבעוני עם עלי כותרת סגורים בגשם
עלי הכותרת של הצבעוני נסגרים בגשם. מקור: Pixabay

9. לערוך סדר ט"ו בשבט

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים – בתי ספר, קהילות ומשפחות, עורכים סדר ט"ו בשבט.  בניגוד למה שניתן לחשוב, ברוב קהילות ישראל לא מדובר במנהג עתיק ימים, אלא במנהג שהתחדש בעשרים השנים האחרונות, ויש לו  מגוון עצום של גירסאות. חלקן ללא כל סממן דתי, ואחרות עם מעט או הרבה סממנים כאלה. אתר טבע עברי יספר לכם  קצת על הרקע לעריכת הסדר וישלח אתכם למגוון רעיונות מהם תוכלו לבחור, אם תרצו.

פירות יבשים
פירות יבשים. אילו מהם גדלו כאן בארץ, ואילו הגיעו מארצות אחרות? צילום: גילה ברנד, וקימדיה

10. לחפש בעלי חיים מתחת לאבנים

בעונה הלחה ניתן למצוא מגוון גדול של בעלי חיים מתחת לאבנים. חלקם רגילים להסתתר שם למעט לחות וצל גם בעונת הקיץ. אחרים מוצאים שם סביבה מוגנת מגשם בעונת החורף. חפשו בעלי חיים מתחת לאבן. זהירות בשעה שאתם מרימים אבנים!  היצורים שם למטה עלולים להגיב בהתגוננות ולפגוע בכם. אל תכניסו ידיים מתחת לאבן ואל תרימו אבנים אם אינכם נועלים נעליים מוגנות מהכשה או עקיצה. תוכלו להיעזר במדריך להכרת בעלי החיים מתחת לאבנים וב מגדיר החי מתחת לאבן

תולעת באדמה
גם אותו תוכלו למצוא מתחת לאבן. מקור: Pixabay

11. להקפיץ אבנים בשלולית

שלוליות הן מקור בלתי נגמר להנאה. אפשר לזרוק אבן לשלולית סתם כדי להשפריץ. על שלולית גדולה אפשר לנסות להקפיץ אבנים (רק היזהרו מפגיעה באנשים אחרים או בבעלי חיים). כמה פעמים אתם מצליחים להקפיץ כל אבן?

12. לבקר בשלולית חורף

ועוד בעניין שלוליות החורף: בארץ ישראל היו בעבר שלוליות חורף רבות, שהן למעשה אגם/ ביצה עונתית. למרות שהתפתחות הכבישים והבנייה פגעו בהרבה מאתרי טבע אלה, עדיין יש בארצנו לא מעט שלוליות חורף, וכיום נעשה מאמץ לא רק לשמר אותן אלא גם לטפח. כדאי למצוא את שלוליות החורף באזורכם ולבקר בהן כמה פעמים במשך החורף. למידע על שלוליות החורף, מקומן ודרכי ההגעה אליהן ראו כאן.  שלוליות החורף מושכות אליהן עופות מים, הן מהוות בית גידול לדו חיים כמו צפרדעים וקרפדות. בנוסף, הן בתי גידול ליצורי מים זעירים. אפשר לאסוף מהן מים בצינצנת ולנסות לגלות בבית בעזרת זכוכית מגדלת את היצורים הקטנים במים.  אם יש לכם מיקרוסקופ בבית- עוד יותר טוב. בעוד חודש כדאי לחזור לשלולית הגדולה שוב, ולבדוק מה נשתנה.

שלולית החורף בשמורת פורה
שלולית החורף בשמורת פורה. צילום: רום-יה קארו

13. לצאת לטיולי פריחה

חפשו באינטרנט מידע על אתרים שיש בהם פריחה מרשימה. סוגי הפרחים ואתרי הפריחה משתנים משבוע לשבוע, ולכן כדאי לעקוב אחרי תגובות המטיילים.  דיווחי פריחה באתר טיולי.

כלניות
פריחת כלניות בשמורת פורה. צילום: רום-יה קארו

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑